Позакласна робота

У дружбі ми –  сила!

Дружба, кохання, людяність – як провідні ідеї повісті Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра»
Мета: систематизувати й узагальнити вміння учнів уважно читати літературний твір, звернути увагу на важливі проблеми, порушені у повісті; розвивати  нави-чки художнього аналізу, дитячу фантазію, зв’язне усне мовлення; виховувати оптимістичне ставлення до життя, спонукати до роздумів про дружбу, її місце в житті школяра.
Обладнання: портрет письменника, крилаті вислови про дружбу, ілюстративний матеріал, картки із завданнями, рекламні плакати.
Ти уроку: урок-змагання.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Привітання.
2. Пояснення правил змагання.
         У змагання беруть 2 команди. Команди налічують 5 гравців. Оцінюється не тільки робота команди, а й групи вболівальників.

ІІ. Оголошення теми і мети уроку-змагання.
1. Вступне слово вчителя.
        Дружба, кохання і людяність – це ті моральні цінності, завдяки яким існує наш світ. Без них годі й уявити на планеті Земля мирне співіснування такої великої кількості народів, мов, традицій, вірувань.
         Письменники різних країн у своїх творах намагаються нагадати читачам усю важливість цих святих почуттів. Серед найактивніших і, мабуть, найпопулярніших  борців за щасливе майбутнє людства був і Марк Твен – автор знаменитої повісті «Пригоди Тома Сойєра». Його герой, часом бешкетливий, неслухняний, все ж   непомітно вчить нас добру. Том став яскравим прикладом справжньої дружби, щирої любові і доброзичливості. Сьогодні на уроці ми спробуємо пригадати найцікавіші моменти пригод Тома та його друзів.
  
ІІІ. Хід змагання.
1. Представлення команд:
ü Назва – 1б.,
ü Девіз – 1 б.,
ü Рекламний плакат – 2б. (4 б.)
2. Інтелектуальна розминка (по 1 б. – 10 б.)
Завдання для знавців біографії Марка Твена. Дайте відповіді на питання:
1. Марк Твен представляє літературу:
А) США,   Б) Великобританії,    В) Шотландії.
2. Справжнє ім’я письменника:
А) Джон Маршал,  Б) Семюель Ленгхорн Клеменс,   В) Джон Джейн Ганнібал
3. Його рідне місто Ганнібал знаходиться у штаті:
А) Міссурі,   Б)  Арізона,  В) Колорадо.
4. В перекладі «марк твен» означає
А) «обережно, мілко»,  Б) «глибина»,  В) «мірка два»
5. Майбутній письменник в юності працював лоцманом на річці
А) Міссісіпі,  Б)  Міссурі,  В) Ніагарі
6. Зі скількох років письменник змушений був працювати:
А) з 11 р.,  Б) з 18 р.   В) з 12 р.
7. Одним з найвідоміших творів Марка Твена є повість
А) «Принц і злидар»,   Б) «Снап»,   В) «Соловей»
8. Про Тома Сойєра письменник написав
А) 1 книгу,  Б) 2 книги,  В) 3 книги.
9. «Пригоди Тома Сойєра» -- це…
А) суцільна вигадка автора,  Б) автобіографічна повість,   В) фантастична повість.
10. Родина майбутнього письменника була багатодітною. Яким за рахунком був автор?
А) 10,  Б) 6,   В) 2
3. Завдання для вболівальників «Допоможи команді» (по 1 б. – 5 б.).
Дайте відповіді на питання:
¾   Звідки родом Марк Твен?
¾   Що означає його ім’я?
¾   Ким працював письменник в юності?
¾   Що таке псевдонім?
¾   Що таке повість?
4. Дуель капітанів. Капітани команд задають по 5 питань один одному (по 2 б. за кожну правильну відповідь )
5. Завдання від ерудитів «Будь уважним!» (по 1 б. – 12 б. + по 1 б. за роботу помічників)
Учні-помічники зачитують інформацію про Марка Твена.
Повідомлення № 1
Важливою культурною пам'яткою міста Хартфорд, яке є столицею штату Коннектікут, вважається будинок-музей Марка Твена. Сім'я літератора проживала в будинку аж до 1903 року, а після смерті дочки Марк Твен вирішив переїхати в інше місце.
У приміщенні його старого будинку довгий час розташовувалася приватна школа. І це символічно,  адже письменник дуже любив дітей.
Минули роки і група місцевих ентузіастів, які дуже любили твори Марка Твена, вирішила зберегти будинок для майбутніх поколінь.
У 1929 році вони купили знаменитий дім і за допомогою місцевих жителів  максимально точно відновили інтер'єр будинку відомого письменника.
Було зібрано велику кількість особистих речей Марка Твена, архівні матеріали, а також меблі, якими свого часу користувався письменник. Це дозволило в 1981 році офіційно відкрити будинок-музей Марка Твена.
У будинку-музеї можна побачити більярдний стіл, за яким любив грати у вільний від роботи час Марк Твен, а також велику колекцію посуду, вироблену улюбленою компанією «Tiффані».
Але, звичайно, найцікавіша кімната – це  бібліотека Марка Твена, де можна побачити його рукописи, особисті фотографії, а також рідкісні книги, які належали письменникові.
У музеї завжди багато відвідувачів. Серед відомих людей краю склалася цікава традиція: організовувати у музеї ділові зустрічі бізнесменів. Вважається, що навіть стіни будинку Марка Твена дуже добре впливають на прийняття правильних рішень.
Запитання для команд:
1.  Чому Марк Твен покинув свій улюблений будинок?
2. Що знаходилося в цьому будинку довгий час після від’їзду письменника?
3. Хто і для чого вирішив викупити будинок?
4. Які особисті речі письменника знаходяться у музеї?
5.  Яка кімната в музеї вважається найцікавішою і чому?
6. Яка традиція існує в музеї в наш час?
Повідомлення № 2
Печери, описані Марком Твеном у повісті про веселого Тома Сойєра, насправді існують.
Їх знайшли вперше взимку 1819 року. Це сталося випадково: полюючи неподалік нікому невідомий Джек Сіммс знайшов печеру, яка зараз гордо носить ім'я популярного письменника Марка Твена.
Печера, утворена в результаті вимивання порід водою, має довжину близько трьох з половиною кілометрів. Вона має декілька ярусів, що сполучаються заплутаними переходами. Незважаючи на її складну побудову, печера стала справжнім туристичним місцем.
Тут відвідувачі дізнаються, що печера була притулком не лише для героїв книги Марка Твена, але і для реально існуючих людей. Є думка, що саме в печері Марка Твена ховався знаменитий в США порушник закону бандити Джессі Джеймс.
По розповідях самого письменника в ті часи, коли він був дитиною, люди прагнули не наближатися до печери. Ходили чутки, що молодий хірург з міста Сент-Луїс, втративши кохану, поселився тут і через багато років його самотня душа продовжувала шукати наречену коридорами печери.
Незважаючи, а, може, і завдяки такій невеселій і трохи похмурій історії, що оточує печеру, вона украй популярна у романтичних  жителів міста Ганнібал. Тому тут  деколи навіть проводяться весільні церемонії, для яких виділено спеціальне місце з табличкою "Куточок  для весіллів".
Запитання для команд:
1. Як була знайдена печера Марка Твена?
2. Чому вона носить ім’я письменника?
3. Яка її довжина?
4. Яка похмура легенда пов’язана з печерою?
5. Хто ще переховувався у печері?
6. Які заходи проводять у печері романтичні жителі міста Ганнібал?

6. Завдання «Чарівна книга». Учні відповідають на запитання по сюжету повісті.
1.     У який день тітка Полі наказала фарбувати паркан?
2.     Чому фарбування паркану Том сприймав як покарання?
3.     Кому належать ці слова: «Ой боюся, маса Том. Боюся старої пані! Вона мені голову відірве»?
4.     Хто такий Бен Роджерс?
5.     Як Том із жалюгідного злидня перетворився на багатія і навіть збільшив кількість білих кульок з однієї аж до 12?
6.     Яку істину випадково відкрив Том, фарбуючи паркан?
7.     Що вам відомо про медалі «За грамотність» і «За ввічливість»?
8.     О котрій годині Сід і Том повинні були влягатися спати?
9.     Який сигнал використовували друзі Том і Гек, що почути один одного?
10.        Чому Гек і Том прямують на кладовище опівночі?
11.         Хто такий Робінсон?
12.       Що вам відомо про містера Поттера?
13.        Свідками якого злочину стали хлопці?
14.        Хто такий індіанець Джо?
15.        Яку таємницю індіанця Джо розкрив Том?
16.        Чому Тома можна назвати рятівником?
17.        Яку клятву про вічне мовчання дають один одному Гек і Том?
18.        Чому Тома і Гека мучить совість?
19.        Як Том та його друзі стали піратами?
20.        Чому повернення Тома та його друзів з піратського острова можна назвати справжнім чудом?
21.        Хто така Беккі?
22.        Як Том врятував Беккі від покарання?
23.        Хто така вдова Дуглас?
24.        Де і для чого Том використовував мотузку від паперового змія?
25.        Чим харчувалися Беккі і Том у печері?
26.        Як Том знайшов вихід із печери?
27.       Чому Беккі і Том опинилися у печері?
28.        Що зробили дорослі, щоб у місцевих печерах більше ніхто не заблукав?
7. Театр юного актора. Команди інсценізують улюблений момент з повісті про Тома Сойєра та його друзів   (5 б.)

ІV. Підсумки уроку-конкурсу.
1. Підрахунок бали за виконані завдання конкурсу.
3. Нагородження найактивніших.

VІ. Домашнє завдання.
Підготувати лист письменникові або його героєві.


Літературознавча гра для учнів 6 класу

«У пошуках скарбів разом з Діком Сендом»

Мета: перевірити знання учнями тексту роману Ж. Верна  П’ятнадцятирічний капітан», ознайомити географією, природою та культурою Африки; розвивати увагу, пам'ять, вміння висловлювати власну думку; виховувати допитливість, активну життєву позицію, цілеспрямованість.
Обладнання: географічна карта, карта Острова Знань, картки із завданнями, ілюстрації до роману. 
Тип уроку: комбінований, урок-гра
Хід уроку
І. Організаційний момент гри:
Розподіл класу на команди-шхуни,
Вибір капітанів.
ІІ. Оголошення теми та мети уроку.
Знайомство з картою Острова Знань
Виконання завдань.
1."Мішок з піастрами" 
Пригадайте біографічні дані про Жуля Верна і доповніть речення:
друге ім’я письменника … ,
країна і рідне місто … ,
коледж, у якому навчався … ,
перший фантастичний роман … ,
зробив багато відкриттів … ,
присвятив свій роман «П’ятнадцятирічний капітан»…
2. "Карта безстрашних моряків"
Поясніть, як дані географічні назви пов’язані із сюжетом роману Ж. Верна  П’ятнадцятирічний капітан» і покажіть їх на карті світу:
Південна Америка, Ангола, Португалія, Каліфорнія, Африка, місто Нью-Йорк.
3. "Морські поради від старих піратів"
Робота з ілюстраціями.
Перегляньте ілюстрації до тексту роману «П’ятнадцятирічний капітан» та поясніть, які моменти на них зображено.
4. "Рошифруй послання"
Робота з цитатами з тексту.
Прочитайте цитати. Дайте відповіді на питання: хто і за яких обставин говорить ці слова?
  1. - У всякому разі, кузене Бенедікт,- сказала місіс Уелдон,- ви повинні погодитися зі мною, що цей кит мертвий. Дивіться: він зовсім не ворушиться                                                         - Це ще ні про що не говорить, кузино Уелдон,- затявся кузен Бенедікт.- Скільки разів зустрічали китів, що спали на поверхні води.
  2.  Керована боцманом шлюпка безшумно ковзала по поверхні цих ніби аж масних вод, як по шарові жиру. Смугач не ворушився й, здавалось, не помічав шлюпки, що обходила його.
  3. - Друзі мої,- мовив він. - На нашому судні немає іншої команди, крім вас. Я не можу керувати «Пілігримом» без вашої допомоги. Ви не моряки, але у вас дужі руки. Тож коли ви ними як слід попрацюєте, ми зможемо повести «Пілігрим» належним курсом. А від цього залежатиме наш загальний порятунок.
  4. Отак після подорожі, що тривала сімдесят чотири дні, з її штилями, північно-західними й південно-західними вітрами, «Пілігрим» викинувся на берег і розбився об рифи.
  5. Грот був десять-дванадцять футів завдовжки й стільки ж завширшки, але малому Джекові він видався величезним. У всякому разі, тут могли розміститися всі потерпілі. До того - це з особливим задоволенням відзначили місіс Уелдон і Нен - тут було сухо. Місяць саме перебував у першій чверті, тож боятися, що приплив досягне підніжжя скель, а тим паче грота, не доводилось.
  6. Дік Сенд упевнився в цьому, коли на його привітання «Ласкаво просимо!», сказане по-англійськи, незнайомець відповів тією ж мовою без будь-якого акценту: - Я також ласкаво прошу вас, мій юний друже! Підступивши ближче, він потис юнакові руку, а неграм тільки кивнув головою.
  7. Скільки спав Дік, важко було сказати, аж враз його розбудило відчуття чогось холодного. Він підхопився на ноги й, жахнувшись, побачив, що термітник заливав вода. За кілька секунд вона піднялася до нижніх ярусів, де спали Том і Геркулес.
  8. Місіс Уелдон зойкнула і впала на землю, зомлівши. Але мганнга, зробивши володарці Муані знак, з якого та зрозуміла його намір, взяв бідолашну матір на руки й поніс її разом із сином. Вражені дикуни покірно розступилися перед ним.
  9. - Ви ще й питаєте! Це комаха, яка не належить ні до ряду твердокрилих, ні до сітчастокрилих, ні до перетинчастокрилих, ані взагалі до жодного з десяти відомих науці рядів! Невігласи віднесли б її до павукоподібних. Але вона тільки схожа на павука! Членистонога істота, яка була б павуком, коли б мала вісім ніжок; проте ця істота має всього шість ніжок, і тому вона - не що інше, як комаха! Чи міг я, друзі мої, сподіватись, що до рук мені потрапить такий скарб?! Нарешті й моє ім'я увійде в науку! 
  10. Дік Сенд показав на стовбур смоковниці, до якої тулилася хижка. Кора на стовбурі була обдерта, і на ній виднілися дві великі напівстерті червоні літери. Дінго вперся лапами в дерево, мовби показуючи літери мандрівникам.- «С. В.»! - вигукнув Дік Сенд.

5. "Морський вузол"
Пов’яжіть знайдені предмети з історією пригод Діка Сенда, поєднайте їх у логічні пари.
6."Чорна мітка, або двобій найсильніших"
Конкурс капітанів.
Представники команд задають по 3 запитання один одному.

ІІІ. Підсумки уроку.  Вправа «Мікрофон»:
Що сподобалося найбільше?
Які завдання були для вас найважчими? Чому?
Чого ви навчилися сьогодні?
Підрахунок балів, оцінювання.

ІV. Домашнє завдання.
Прочитати книгу Р. Стівенсона «Острів скарбів»






Немає коментарів:

Дописати коментар